V
Princessa Mia's Land
Bounjouer

Assalammualaikum . Welcome to My-Onl-Diary . Keep following me & I'll give you more & more love . KamsaHamiDa . Love me now, love me then, love me forever, until the end.



Entries About Links Stuff


Tagboard





Aku telah gagal :(


Assalammualaikum && salam sejahtera . 
Berdebar-debar sewaktu melangkah masuk ke pagar sekolah 
Degupan makin meningkat ketika mendengar nama-nama pelajar cemerlang diumumkan . 
Menunggu & menunggu sehingga satu persatu nama disebutkan .
Tiada rezeki buat aku menjadi salah seorang pelajar cemerlang 

Air mata terus menitik ketika memegang slip peperiksaan SPM 
Sesungguhnya tidak mencapai target yang diinginkan 
cuma 1 A bagi mata pelajaran bahasa melayu . 
Ya Allah , badanku mula terasa longlai sewaktu melihat muka ibu & ayah yg menunggu aku 
di tempat menunggu ibubapa .
Tiada yg mampu aku katakan selain tangisan hiba
Mulut terkunci rapat bila berdiri dihadapan mereka 
Ternyata semua mimpi-mimpiku cuma angan-angan 
Semua harapanku hancur musnah dek kegagalan itu 
Mulut aku tidak berhenti-henti beristifar sepanjang melangkah kaki keluar dari sekolah 
Airmata yang mengalir tidak bermakna bagiku .
Ayah & ibu cuma mendiam seribu kata 
Sesungguhnya tidak sanggup bagiku memandang muka mereka 

Setibanya di rumah , aku terus meluru masuk ke kamar 
Tidak henti-henti menangis dan terus menangis 
Aku terbayangkan muka ibu , ayah , adik-adik .
Semua orang akan terus-terusan menanyakan result aku 
terus-terusan mencaci kelemahan aku 
Ibu pula tidak berhenti-henti memberi harapan padaku 
" Kalau ada rezeki , ada lah . Kalau tiada , jangan lupakan Allah swt . Sesungguhnya Dia merancang sesuatu yang lain buat kita "

Aku masih teringat cerita ibu tentang seorang engineer di tempat kerjanya
Aku lebih selesa memanggilnya kakak .
Kakak dahulunya pernah gagal ketika mengambil keputusan SPM . 
Dia pernah putus harapan . Namun , tidak lama . 
Dia menyematkan dalam hatinya yang cuma ada satu peluang untuk menggapai cita-citanya . 
Masih ada peluang terakhir untuk belajar . 
Kemudian hari , dia memohon untuk menjadi penuntut di politeknik . 
Alhamdulillah , dia melupakan segala keseronokkan sepanjang menuntut disana . 
Dia meneruskan pelajarannya di UTHM dalam jurusan engineering 
Alhamdulillah , sekarang dia telah berjaya menjadi seorang engineer .
Insyaallah nasib aku akan begitu . 

Keputusan saya tak sehebat awak . Tapi , bagi sesiapa yang senasib dengan saya . Janganlah pernah putus harapan . Teruskan berjuang untuk cita-cita anda .